torstai 2. helmikuuta 2012

India pt.6: Hampi

Hampi oli meidän viimeinen etappi ennen takaisin Mumbaihin ja sieltä kotiin suuntaamista. Ensimmäistä kertaa kuulin paikasta metrossa, jossa tutkin Intian opaskirjaa. Muuan vieressäni istuva mies kysyi että olenko menossa Intiaan, ja että jos olen, kannattaa mun ehdottomasti käydä Hampissa. Otin sitten neuvosta vaarin ja varattiin junat pariksi päiväksi Hampiin lomamme viimeiselle viikolle. Ja täytyy sanoa, se oli yksi matkan ehdottomia kohokohtia.

Junamatka Hampiin oli henkeäsalpaava, matkalla nähtiin mm. yksi Intian korkeimmista vesiputouksista. Intian junasysteemi oli kyllä vallan mainio. Matkustettiin yleensä super-edullisessa Sleeper –luokassa, mikä oli yllättävän mukava matkustusmuoto myös yön yli, sai kunnon yöunet.

Noin 7 tunnin junailun jälkeen saavuttiin upeiden temppeliraunioiden kaupunkiin. Ei pysty sanoin tai edes kuvin kertomaan, millainen tunnelma ja näköalat paikanpäällä oli. En edes yritä. Mutta sanon samaa mitä itselleni sanottiin: Jos käytte Etelä-Intiassa, poiketkaa Hampissa.

Seuraavana aamuna käytiin katsastamassa auringonnousu tällaisella mäellä. Apinat oli aluksi suloisia, mutta sitten ne yritti varastaa mun laukkua ja vesipulloa ja en tykännytkään niistä enää.

Takasin tullessa meillä ei oikeastaan ollut junapaikkaa, koska oltiin varattu jonotuslistaliput ihan täyteen junaan ja peruutuksia ei tullutkaan tarpeeksi. Meidän oli kuitenkin pakko hypätä junaan ilman paikkoja, koska meillä odotti Mumbaissa lento. Onni oli matkassa: istuttiin aluksi käytävällä oven vieressä, (parhaat näkymät), ja myöhemmin meille tarjottiin istumapaikkoja yläparvella. Lippujentarkastajaa ei junaan jostain syystä tullut - thank god.

Juna vei meidät takaisin Margaoon, josta me matkattiin yöjunalla takaisin Mumbaihin. Mulle iski junamatkalla se kuuluisa delhibelly ja kuumekkin taisi nousta jostain syystä, ja Mumbaihin saavuttuamme oksensin tyylikkäästi junaraiteille. Lähdettiin taksilla tutulle hotellille, jossa oli vaan "sviittejä" jäljellä - eli jouduttiin ottamaan päiväksi reissumme kallein (19e/henk) hotellihuone. Huoneessa vietinkin sitten viimeisen lomapäiväni nukkuen ja intialaista televisiota katsellen ja ruokaa huoneeseen tilaillen... En ole ollut niin kipeä varmaan sitten vesirokon. Onneksi tosin vain viimeinen päivä meni sairastaessa, ja Mumbaitahan me oltiinkin jo nähty alkulomasta.

Meidän paluulennolta melkein myöhästyttiin, koska jäätiin ihan tajuttomaan liikenneruuhkaan ja paikanpäällä oli hirmuinen jono sisälle terminaaliin...aikaa 10 minuuttia ennen lähtötsekin sulkeutumista. Onneksi saatiin kuitenkin puhuttua itsemme jonon ohi ja vihaisten intialaisten tuijottamana pyyhällettiin sisälle juuri ennen tiskin sulkeutumista... Lennon aikana aloin voimaan jo paremmin ja ruoka maistui. Saksan kautta päästiin takaisin Lontooseen, ja omaan kotiin, omaan kuumaan suihkuun (ensimmäinen kunnollinen lämmin suihku koko kuukauteen) ja vaikka armoton post-travel-masennus iskikin aika pian, tuntui silti aika mukavalta olla takaisin kotona :)

Intia maana iski ja kovaa, ja takaisin on tarkoitus vielä joskus mennä! Seuraavalla Intian matkalla ehdottomasti Pohjois-Intiaan, mikä on varmasti täysin erilainen kokemus. Ja toki myös etelässä jäi paljon kokematta. Intian mielenkiintoinen kulttuuri yhdistettynä paratiisimaisiin puitteisiin = täydellistä! Päälle vielä loistavasti pelaava junaverkosto, hyvä ruoka ja edulliset hinnat, me like. Ärsyttäviä asioita Intiassa oli tuijotuksen kohteena oleminen, päivittäiset sähkökatkot (kivaa sählätä illalla hotellihuoneessa kynttilöiden ja taskulamppujen kanssa..), kerjääminen ja erityisesti roskaaminen. Roskiksia ei tosiaan näkynyt missään, vaan roskat heitetään kirjaimellisesti maahan. Jos en oo vielä 10 vuoden päästä löytänyt elämälleni tarkoitusta, lähden Intiaan rakentamaan roskiksia...

Vielä loppukevennyksenä tällainen vaivihkaa otettu demostroiva kuva länsimaalaisen ja intialaisen pituuserosta! Olen tottunut olemaan 163 senttisenä melkolailla keskipituinen, mutta Intiassa olin taas suorastaan mallin mitoissa, kun harva mieskään ylsi mun pituuteen :D

Tähän on hyvä päättää Intiajutut. Intia-aiheisia kysymyksiä saa toki esittää kommenttiboksissa, jos jotain tulee mieleen! Peace and love!

Ps. Olen pikku-lomalla Walesissa :)

1. ihan sairaan kivoi kuvii !

tuu hei tsekkaa munkii blogi, joka tottakai kaipailee aina uusii ihanii lukijoita :--) jos vaikka tykkäisit !

2. Uskomattoman inspiroivia kuvia ja kertomuksia!

Olen itse innostunut suunnittelemaan muutaman kuukauden reppureissua Sri Lanka-Intia-Nepal-akselille.

Haluaisin tiedustella paljonko Intian reissuun meni kokonaisuudessaan rahaa (lennot mukaanlukien)? Hankitko erityistä matkavakuutusta Iso-Britanniasta, Suomesta vai ollenkaan? Paljonko sillä oli hintaa?

Olen lisäksi muuttamassa Brightoniin ensi kuussa niin olisin myös kiitollinen ravintola- ja illanviettosuosituksista!

Kiitos jo etukäteen!

3. Moi! kiitti:)

Meidän lennot lontoosta mumbaihin maksoi n. 450 puntaa, se oli aikanaan vähän reilu 500 euroa. Kokonaiskulut reissussa oli muistaakseni 400-500 puntaa 3,5 viikossa, mutten ole ihan varma. Kaivoin just pienen kirjasen esiin, johon tein muistelmia, ja näköjään majoituksen kokonaiskulut kahdelle hengelle tolta 3,5viikolta oli 237 puntaa eli 118 per naama. Me ei eletty mitenkään säästäväisesti eli vähemmälläkin pärjää jos haluaa :) Yhteensä siis varmaan tuhat euroa kuussa, lentojen kera - edullista kuin mikä :)

Meillä ei ollut matkavakuutusta, mutta luulen että mun vanhemmat otti multa salaa mulle jonkun vakuutuksen Suomesta hah! :D

Ja aaah ihanaa että ot tulossa Brightoniin, se on mieletön paikka!! Voisin koittaa väsätä jotain lemppari-paikka postausta jossain vaiheessa, lempparipaikkoja nimittäin löytyy :p