perjantai 16. maaliskuuta 2012

mikä minusta tulee isona?

Nyt on vuorossa rönsyilevää pohdintaa tulevaisuudesta/opiskelusta/intohimoista, eli jos mun opiskelut tai mietteet yhtään kiinnostaa, niin täältä tulee (myös kuvia)! Törmäsin nimittäin 9GAG -sivustolla seuraavaan kuvasarjaan ja se laittoi ihan oikeasti miettimään näitä juttuja.

"Valitse työ jota rakastat, eikä sinun tarvitse tehdä töitä päivääkään"

Tulin tosi hyvälle mielelle tän nähdessäni. Tuli sellainen olo, että vaikka opiskelenkin alaa, jolla työpaikat on kiven alla, kilpailu kovaa ja suhteilla pääsee eteenpäin, oon valinnut oikein.

Oon nyt parina viime viikkona käyttänyt opiskeluun ja kurssitehtävien tekoon hirmuisesti aikaa. Työtä on vaan niin urakalla, ja tavoitteet on tietysti korkealla. Oon kuitenkin huomannut, että vaikka istun koko päivän koneella materiaalia etsien ja kirjoittaen, tai makaan lattialla kuvia leikellen ja liimaillen, niin se ei tunnu yhtään hassummalta. Jollain kummalla tavalla jopa nautin siitä :D Enkä todellakaan pystyisi työskentelemään näin intensiivisesti, ellei projektit oikeasti kiinnostaisi. Mä oon sellainen panostaja, että kun jostain innostun, en malta lopettaa, ja jos taas jokin ei nappaa yhtään, menen sieltä mistä aita on matalin. Tää on yksi syy siihen, miksi päätin lähteä opiskelemaan alaa, joka oikeasti innostaa, ja paljon.

En vieläkään tiedä, mikä musta tulee isona, mutta oon aika varma, että oon oikeilla jäljillä. Muotialalla on varmaan sata mulle sopivaa ammattia, joista en edes vielä tiedä. Mulle oli aina kuitenkin selvää, että tulevan ammattini tulee olla sellainen, jossa voin luovasti toteuttaa itseäni, tavalla tai toisella. Muoti on ollut selkeä valinta jo pari vuotta - tosin en siltikään ole varma, haluanko designeriksi. Siksi mulla on sen rinnalla saman alan bisneskurssi :) Haluaisin uskoa, että jos teen kovasti töitä, ovet ovat opiskelujen jälkeen auki moneen suuntaan.


 
Muodin lisäksi kiinnostaa erityisesti kirjoittaminen, visualisointi ja valokuvaus. Olen aina piirtänyt paljon. Jo ala-asteella sain valituksia "kun en kuunnellut opettajaa, vaan piirtelin". Vihkoihin töhertely jatkui kuitenkin aina viimeisiin lukiokursseihin saakka - ja jos joku vanha opettaja sattuisi tätä lukemaan, niin mainitaan vielä että ihan oikeasti kuuntelin opetustakin. Paitsi matikan, biologian ja ruotsin tunneilla :D

Myös kynä on sauhunnut tässä mun oikeassa kädessäni melkoisen ahkeraan tahtiin siitä lähtien kun aakkoset opin. Ala-asteella kirjoitin yli 10 -sivuisia "aineita", vaikka pyydettiin 5 sivua. Musta piti myös tulla kirjailija, ja 50 sivuisen jouluaiheisen tarinan kirjoitettuani aloin ihan oikeasti pohtimaan, voisiko sen käydä painattamassa :D Äidinkielen YO-esseekokeessa kulutin sitten lyijykynää ihan onnesta soikeana, kun yksi essee -aiheista osui ja upposi täydellisesti.



Lisäksi sellainen trendisana kuin sosiaalinen media on kutkutellut mielenperukoilla jo jonkin aikaa, ja sen tuomat mahdollisuudet kiinnostaa hirmuisesti. Tänään laitoin kokeilumielellä työhakemuksen eräseen todella mielenkiintoiselta kuulostavaan projektiin, jossa yhdistyisi näistä mainitsemistani "intohimoista" melkoisen moni. En tiedä, onko mulla mitään mahdollisuuksia, mutta sitä olis varmaan turha pähkäillä, ellei tarttuisi tilaisuuteen ja kokeilisi onneaan :)

Näiden pohdintojen jälkeen oon edelleen sitä mieltä, että valitsemani ala voi tarjota mulle mahdollisuuksia, jossa saan hyödyntää näitä nimenomaisia intohimojani. Oon myös päättänyt, että keskityn nyt entistä enemmän tekemään asioita, joista oikeasti nautin. Aion panostaa koulutöihin yhä enemmän, koska nyt on aika. Vaikka aina pärjäsin koulussa hyvin, tuntuu, etten ikinä yrittänyt niin paljon, kun olisin voinut. Nyt kaikki ne kouluvuodet eivät enää merkkaa mitään, vaan kaikki tämänhetkinen. Nyt on aika näyttää, mihin pystyy. Kun jostain nauttii, ja tietää, että kova työ vie eteenpäin, miksi lusmuilla? Tässä on ehditty lusmuilemaan jo ihan liian monta vuotta. NYT on aika :)



Kuvat antaa osviittaa siitä, mitä täällä pääasiassa puuhailen. Kyllä toverit, meikäläinen osaa nykyään neuloa neulomakoneella :D Kuvissa lisäksi markkinatutkimusta Burberrystä, raporttia tulevan talven trendeistä sekä sivuja design kurssieni sketch bookeistani. Näiden pariin oonkin palaamassa ihan kohta...

Onkos siellä muita nörttityneitä? Ja enhän vaan oo ainut, joka ei vielä tiedä mikä musta tulee isona?

4 kommenttia:

  1. Ihanaa, että joku tietää, mitä haluaa tehdä. Oon aina ollut todella kateellinen kaikille, jotka suhtautuu alaansa ja opintoihinsa intohimoisesti ja on onnellisia viettäessään kaiken aikansa niiden parissa. Olisi ihan parasta löytää joku sellainen ala mikä itseä sytyttäisi. Mutta näin ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijana voin sanoa, etten yhtään tiedä mikä mun todellinen unelma-ammatti on tai ylipäätään löydänkö sellaista koskaan. Harmi, jos en löydä, koska tuo ensimmäinen kuva on niin oivaltava ja totta...

    VastaaPoista
  2. munkin unelma-ammatti on vielä hämärän peitossa, vaikka muutama houkuttelevaa vaihtoehtoa toki on ja kuten sanottu, uskon että oikealle polulle lähdin. Mutta onnea myös sulle "sen oikean" etsintään :p mun vinkki on konkreettisesti kirjoittaa paperille (tai blogiin:D) kaikki ne asiat, josta nauttii, tai kokee olevansa hyvä, ja kehittää niissä jutuissa taitojaan joko harrastelemalla tai kursseilla - ehkä sitten virta alkaa viemään oikeeseen suuntaan:) Ääh, en mä tiiä. Mutta jos aina pyrkii tekemään niitä juttuja, joista oikeasti tykkää, niin voiko mennä hirmupieleen?

    VastaaPoista
  3. Voi eerika olet niin ihana! tule äkkiä takaisin!! <3 Aino

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...