torstai 17. toukokuuta 2012

Rahasta, kesätöistä ja mun tulevasta kesästä

Kesä on ihan jo ovella, ja sehän nostattaa suupieliä tässä taloudessa! Edessä on niin superkivoja juttuja. Ensimmäinen opiskeluvuosi on ollut yllättävän rankka ja hektinen, ja nyt pitää taas keräillä voimia seuraavan vuoden rutistuksia varten ;) Lomailla saan yhteensä peräti 4,5 kuukauden ajan, mikä kuullostaa täydelliseltä... ja vastaus kysymykseen, jota multa on nyt jo paljon kyselty: En aio tehdä kesätöitä.

Tajusin, ettei mun oo järkeä jäädä Lontooseen kesäksi töihin. Siksi, etten kuitenkaan voisi saada hyväpalkkaista työtä, joten luultavasti päätyisin johonkin ravintolaan ahertamaan 6 punnan tuntiliksalla. Sitten kun kesän ajan pitäisi tietenkin jossain asuakkin, niin koko palkkahan menisi Lontoon ylikalliiseen vuokraan + ruokaan + metrolla kulkemiseen. Ja noi tulevat kesäolympialaiset kammottaa jo ajatuksenakin, eli julkiset ja koko kaupunki varmaan tukossa puolet kesästä...

Tietysti olisin voinut hakea Suomesta töitä ja jos olisin jotain hommia saanut, asuisin kotona kesän rahaa takoen. Mutta kun en halua. Olla koko kesää Suomessa. Vain rahan takia. Just tällä hetkellä pidän arvokkaampana kliseistä trioa NUORUUTTA, VAPAUTTA ja ELÄMISTÄ. Niin kivaa kun rahan kuluttaminen ja sen tuomat ilot ovatkin, niin se ei oo kaikki kaikessa. Voi pärjätä vähemmälläkin. Ja pitää muistaa nauttia, kun elämä antaa tilaisuuden. Pitää muistaa pitää huolta itsestään ja jaksamisestaan. Jos on painanut sata lasissa koko vuoden, on ehkä ihan ok pyhittää loma lomailulle.

Oon 20 vuotta vain yhden kesän elämästäni. Hetkestä nauttiminen on nyt tärkeämpää, kuin raha, rahan takominen tai rahan ajatteleminen. Tiedän, että jos jäisin johonkin mäkkäriin töihin tänne Lontooseen, päivästä toiseen turhautuisin kuumuuteen, olympiaturisteihin, tungokseen, sateeseen. Rahaa ei loppujen lopuksi jäisi elämiskulujen jälkeen kuin ihan vähän, ja sekin menisi johonkin tänään-oli-rankkaa-töissä -heräteostoksiin tai johonkin muuhun turhaan. Ja supertärkeän toisen opiskeluvuoden alkaessa olisinkin sitten loppuunkulunut, väsynyt ja loman tarpeessa...

Miten sitten elän kesän, kun opintotukiakaan ei tule? Oon säästänyt ison tukun rahaa lainoista ja tuista, jonka oon laskelmoinut riittävän kesäksi. Lisäksi elän kesän "kodittomana", eli mulla ei ole kämppää eikä vuokraa maksettavana ollenkaan. Tavarani laitan säilytykseen säilytyskiinteistöön ja kavereille, ja itse olen vapaa. Menemään, tulemaan, matkustamaan. 6 viikkoa kesästä tuun viettämään Indonesiassa, kuten viimepostauksessa mainitsin. Kyseessä on maa, jossa eläminen on halpaa - Indonesiassa lomailu on esimerkiksi reippaasti edullisempaa, kuin  Lontoossa normaalin arjen eläminen. 3 viikkoa kesästä tuun viettämään sitten Suomessa, kotona. Ja suunnitelmia riittää, pari pienempää matkaa ja juttua, joita innolla odottaa. Niistä suurin osa on kevään mittaan varattu ja maksettu alta pois, ettei kaikki kulut jää kesälle.

Oon super innoissani tästä kaikesta tulevasta, ja tietysti blogi elää parhaansa mukaan mun mukana :) Tiedän, että ajattelen naivisti, mutta sellainen mä olen. Ja on tässä ehkä pientä järkeäkin, ehkä.
Mieti, mikä on tärkeetä, ja onko useampia väyliä toimia ja pärjätä kuin vain yksi.. Ja kuinka arvokasta sun aika on - tai voisi olla. Mun aika tänä kesänä on ainakin tosi paljon arvokkaampaa, kuin 6 puntaa tunnissa :)


xxx

4 kommenttia:

  1. Ai että mä tykkään aina vaan enemmän ja enemmän sun blogistas! Ja etenkin sun elämänasenteesta. Rahaa se vain on ja pitää tehä niitä juttuja joista on aina haaveillu :) Toivottavasti kirjoittelet myös Indonesian-reissun aikana. Mitä parhainta kesää sulle! :-)

    VastaaPoista
  2. kiitos paljon:) Koska oon siella reissussa sen verran kauan, niin koitan jarjestaa jonkun systeemin etta pystyisin kirjoittelemaan matkan varrelta juttuja ja laittamaan kuvia:)

    VastaaPoista
  3. mä oon ollu pitkään kahden (tai oikeestaan kolmen) vaiheilla, ollakko koko kesä suomessa töissä vai tullakko sittenki aikasemmin takasin englantiin (tai kenties sitten matkustaisko johonkin ihan muualle).. työsoppari on jo kesäks suomeen, mutta sen vois irtisanoa vielä heinäkuun alussa jos siltä tuntuu ja oonki vähän pohtinu että tosiaan olisin töissä vaan siihen asti ja tekisin sit jotain mielenkiintosempaa. multakin noita säästöjä vähän löytyy, et ei oo niin justiinsa montako viikkoo oon töissä.
    voi olla että ihan vaan tän postauksen inspiroimana teen sen päätöksen että lopetan duunit suunniteltua aiemmin ja sen sijaan että tekisin sen mikä on järkevää tekisinki sen mikä tuntuu hyvältä. oot nimittäin just täydellisesti laittanu mun ajatukset sanoiks ja saanu mut tajuumaan et se on oikeesti ihan idioottia viettää koko kesä jossain älyttömässä työpaikassa sen sijaan että nauttis elämästä. töissä kerkee käymää myöhemminki!
    tiivistän nyt tän sekavan kommentin tähän: kiitos viisaista sanoista! :-D

    VastaaPoista
  4. kiitos:)) kiva, etta tykkasit ja teksti sai ajattelemaan naita juttuja. Ei oo oikeeta tai vaaraa tapaa viettaa elamaansa, mutta se miten talla pallolla tallaa, on ihan omista paatoksista kiinni :) kivaa kesaa sinne!!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...