keskiviikko 15. elokuuta 2012

Bali continued: Ubud & Sekumpul

Balilla jatkettiin etelän jälkeen sisämaahan, Ubudiin, Balin kulttuurikehtoon ja vähän vaihtoehtoisempaan turistikohteeseen. Ubud on täynnä käsityökauppoja, taidegallerioita, orgaanisia ravintoloita ja suloisia kahviloita. Riisiviljelmien ympäröimä kaupunki oli kyllä yksi mun Balin lemppareista, turismista huolimatta. Fiilis Ubudissa oli mun mieleen, ruoka ravintoloissa oli ihan mieletöntä, ja meillä oli yksi meidän matkan kivoimmista hotelleista.

Ubudin keskustaa

Ihan mieeeletön californialais-meksikolainen ruokapaikka!!!

Meidän hotellista muutama kuvaa - kaiverretut ovet ja muutenkin vähän temppelityyppisessä rakennuksessa asuttiin. Meillä oli kaksi parveketta, eteinen, makuuhuone, iso kylppäri ja aamiainen.. ja hintaa oli vain 150 000 rupiaa kahdelta eli n. 6 euroa per nenä.

Ubudin yksi tärkeimmistä turistijutuista on paikallinen Monkey Forest, jossa pyhät (muttei niinkään kiltit) apinat asustaa ja alle parilla eurolla niitä pääsee ihmettelemään. Apinat oli aika viekkaita ja turisteihin vähän liiankin tottuneita, mutta ihan viihdyttäviä ja kuvauksellisia.

Apina hyppäsi Joshin selkään.

Toinen must-do juttu Ubudissa on balilaiset tanssiesitykset, joista me mentiin katsomaan Legong tanssia. En ollut nähnyt mitään vastaavaa ennemmin, eli esitys oli todella mielenkiintoista katsottavaa ja kuunneltavaa - suosittelen! Legong oli rakkaustarinan tyyppinen, viihdyttävä ja melko "helppolukuinen" tanssi.

Seuraavana aamuna lähdettiin jatkamaan matkaa kohti pohjoista Balia, Sekumpul nimisiä vesiputouksia.

Pysähdyttiin matkalla fiilistelemään riisiviljelmiä.

Ja sitten saavuttiin Sekumpulille. Ilta alkoi siinä jo hämärtymään, ja kysyttiin vesiputouksille pääsylippuja (40 senttiä) myyvältä perheeltä että onko ylimääräisiä sänkyjä. Kävi ilmi että perheellä oli ihan vesiputousten lähellä viimeistelemätön kolmen makkarin talo, johon päästiin nukkumaan muutamalla eurolla. Aamulla herättiinkin aikaisin, ja päästiin nauttimaan vesiputouksesta ennen kuin kukaan muu ehti paikalle :)

Paikallinen poika poseeraa :D Indonesialaiset lapset ja vauvat oli kyllä niin suloisia, pieniä kullannuppuja jokaikinen. Jos joskus tahdon adoptoida lapsen niin sen pitää kyllä olla Indonesiasta :D

Anyhow, Sekumpul oli kyllä todella kaunis paikka jota sitäkin voin lämmöllä suositella! Montaa turistia ei täällä näkynytkään, ja paikalle löytäminen oli hieman työlästä, mutta sen arvoista :) Se tunne, kun pulahdettiin uimaan vesiputouksen alla olevassa altaassa, veden sataessa kaatamalla niskaan ja tuullen myrskyävästi, oli jotain ihan mieletöntä. Yksi niitä reissun kohokohtia, joita ei oikein pysty ulkopuolisille kuvailemaan. Se on jotakin sellaista, jota pitää kokea itse ymmärtääkseen!

Sekumpulilta meidän matka jatkui Balin pohjoisrannikkoa pitkin Mt. Agungia kohti, josta oonkin jo aiemmin postaillut. Agungin jälkeen vietettiin vielä ilta Padang Baissa, ja sitten hypättiin skoottereinemme laivaan Lombokille ja sieltä Gileille - näistä siis juttua seuraavaksi!

1. kivoja näää matkapostaukset!! tosi makeit kuviii

2. Kiitos kiitos :) lisää tulee vielä monta!!