maanantai 15. lokakuuta 2012

catch up with the bicycle

Moikka! Kun nyt oma elämä on ollut sen verran kiireistä, etten mitään kuviakaan juuri ole ottanut, ajattelin tähän väliin julkaista erään mielipidepostauksen jonka kirjoittamista oon miettinyt jo jonkun aikaa. Lisäksi halusin jakaa teille aiheeseen sopivat Transport of Londonin kampanjajuliste-kuvat, joita on nyt näkynyt ympäri Lontoota. Ne kun sopii tosi hyvin mun ajatusmaailmaan joka on tässä viimeviikkoina vaan vahvitunut: Pyörä riittää mulle kulkuneuvona.

Mulla ei ole ajokorttia, ja oon viimevuoden aikana tullut päätökseen, etten myöskään sitä aio koskaan hankkia. Oon tätä pyöritellyt mielessäni 18 -vuotis synttäreistä lähtien, mutta erityisesti nyt pyöräilyn nopeuden Lontoossa huomattuani, sekä erään rakkaan henkilön kuollessa päälleajossa, tunne siitä, että tonne liikenteeseen ei tarvita enää yhtään ylimääräistä autoa on vaan vahvistunut. Niinpä oon päättänyt, että aion pyrkiä elämään elämäni niin ettei mun tarvitse koskaan hankkia ajokorttia.

Jokainen ihminen jolle oon sanonut, etten omista/aio hankkia ajokorttia, on ollut suorastaan tyrmistynyt päätöksestäni. Mulle on sanottu, että eihän vastuuntunnollinen aikuinen ihminen voi tosissaan olla ajotaidoton. Koska auton omistaminen jossain vaiheessa on kuulemma ihan välttämättömyys. Ja ajotaito on mukamas osa yleistietoa.

Haloo! Ei 2000 -luvulla kaikkien tarvitse kaasutella menemään omilla autoillaan. Ei todellakaan, päin vastoin. Mitä useampi ihminen astuu joukosta erilleen, sen parempi. Mitä vähemmän autoja liikenteessä, sitä vähemmän on ruuhkia ja onnettomuuksia. Mitä vähemmän kaasuja erillisistä pakoputkista, sen vihreämmät puistot ja pidemmät eliniät.


Pyöräily ei saastuta, aiheuta minkäänlaista melua, ruuhkauta teitä tai maksa mitään. Pyörää ei tarvitse vakuuttaa, korjauttaa hintavissa korjaamoissa, eikä fillaroinnista tarvitse maksaa veroja. Ja kun oma aamupuuro toimii polttoaineena, säästyy luonnon lisäksi myös omat rahat. Lontoossa pyöräily on usein jopa nopeampaa kuin autolla liikkuminen, ja polkemalla saa kuin huomaamatta tehokasta hyötyliikuntaa - ei tarvita hintavia salikortteja. Että kertokaas miten minä olen tässä se vastuuntunnoton aikuinen?

Ja mites sitten kun olen oikeasti aikuinen, asun punaisessa mökissä perunamaan laidalla, käyn töissä, ja mulla on perhe? Mutta kun en vaan mitenkään haluaisi löytää itseäni elämäntilanteesta, jossa mun on pakko ajaa autoa. Enkä usko että sellaista pakkoa tulee, jos sitä ei halua. Monelle auto taitaa muutenkin olla lähinnä ylpeilykapine - jos se ei kiinnosta, niin uskon ettei mun tarvitse jatkossakaan iskeytyä ajotunneille.


Kuvituksena siis tosiaan pyora-julisteita Transport for Londonin tän syksyisestän kampanjasta, jasonhindley.blogspot.co.uk/

PS. Tämän postauksen tarkoituksena ei muuten todellakaan ole mollata autolla kulkevia. Onhan omasta perheestäni, suvustani ja kaveripiiristä lähes kaikki autoilijoita, ja monelle se on välttämättömyys työn, kodin sijainnin tai muiden juttujen takia. Tarkoitus oli postauksessa tuoda esille mielipiteeni siitä, miksi kaikkien ei todellakaan tarvitse hypätä ratin taakse, eikä siinä ole mitään pahaa :)

3 kommenttia:

  1. On sun näkökulma kyllä vähän naiivi. Vaikka oliskin ajokortti, ei se tarkoita sitä, että ajais autolla 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Myös ajokortilliset osaavat ajaa polkupyörällä. Mun mielestä ajokortti on hyvä olla senkin varalta, että jos joskus joudut (vaaralliseen) tilanteeseen, jossa pitäisi ajaa autoa. Tai ehkä vanhempana muutat johonkin maaseudulle, jossa on pakko ajaa, jotta pääsisi paikasta toiseen. Ja helpomminhan sen oppii nuorena.

    VastaaPoista
  2. Jos asuu kaupungissa, ei tarvitse autoa. Muuallakin pärjää ilman.
    Jos ihminen ei koe tarvitsevansa ajokorttia, kannattaako siitä maksaa monta tonnia vain sen takia, että vaaratilanteessa on sitten se ajokortti? Jos ihmisellä on ajokortti vain tällaisia tilanteita varten (ei ehkä muuten aja autoa), hän tuskin silloinkaan kykenee ajamaan autoa jos ajokokemusta on vain autokoulusta.
    Totta on, että Suomessa monet pitävät ajokorttia välttämättönänä ja onhan se toki hyödyllinen juttu. Monissa maissa ajokortti ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, etenkään naisille. Hyvinvointimme taso mahdollistaa sen, että "kaikki" hankkivat ajokortin. Koska tämä on tosiasia, on todennäköistä, että vaaratilanteissa on joku ajokortillinenkin henkilö.
    Itse omistan auton ja polkupyörän. Auto on kätevä kapistus, ei tarvitse sumplia junien ja bussien kanssa pidemmillä matkoilla. Asun kaupungissa ja ei tulisi mieleenkään mennä autolla esimerkiksi yliopistolle. Kuljen pyörällä ja joskus bussilla. Välillä mietin autosta luopumista, mutta en ole vaan saanut aikaiseksi.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi: Kuten lopussa mainitsin niin jutun pointti ei ollut sanoa etta ajokortti on turha juttu, koska tietenkin monen elintilanteen, tyon takia jne. se on valttamaton ja niin kuin Outi sanoi, onhan se "luksusta" ettei tarvitse saataa junien ja bussien kanssa jos on oma auto. Tan jutun pointti oli tuoda esille mun (ehka sitten naiivi) mielipide siita, etta on ihan OK jos ei omista ajokorttia - tai aio sellaista hankkia. Tama sen takia, etta oon saanut paljon negatiivista palautetta paatoksestani, ja omasta mielestani taas pystyn ihan hyvin parjaamaan ilman ajokorttia. Ja kuten mainitsin, melkein kaikki mun laheiset omistavat kylla ajokortin, siksi juttu onkin suunnattu myos niille, jotka voisivat autoilun ohella kayttaa myos pyoraa enemman. Siksi otsikkona on "Catch up with the bicycle" ;)

    Miten mun kay tulevaisuudessa, no siita en tieda. ehka oon hippi rullaluistin-aiti lastenrattaiden kanssa, heh. Pienilla paikkakunnilla tai kaupungeissa pyora riittaa mun mielesta ihan hyvin, enka osaa itseani minnekaan ihan maaseudulle kuvitellakaan :)

    Kiitos molemmista kommenteista!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...