perjantai 16. marraskuuta 2012

grr










Juu, näin alkoi mun viikonloppu... Mun lompsa tosiaan varastettiin tänään markkinoilla, mulla oli kädessä ihan liian monta ruoka-kassia, ja maksaasseni 15 sentin limeä, ihan vieressäni seisova tumma nainen näki ilmeisesti mun repusta pilkottavassa, super-likaisessa Marimekon kangaskukkarossa jotain varastamisen arvoista. Limen maksettuani huomasin, että mun lompakko oli poissa.

Onnekseni lompsassa ei ollut käteistä kuin muutama puntaa, mutta opiskelijakortti ja pankkikortit kylläkin - tosin suljin ne tietysti heti tapahtuneen jälkeen, eli pahoittelut naikkoselle, kortteja on turha enää kokeilla. Ärsyttää, että vaikken rahallisesti mitään menettänytkään, nyt pitää kaikki opiskelijakorttia myöden käydä uusimassa, ja ainakin pankkikorttien saamiseen menee varmaan viikko-pari. Onnekseni passi, junakortti, ja muut arvokkaammat jutut ei olleet lompakossa ja säilyi. Lisäksi paikallinen pankkini on huomenaamulla vielä auki, että saan käytyä nostamassa käteistä. Tuntuu vaan oudolta olla ihan pankkikortiton, tuntuu, kuin jonkinlainen turvaverkko olisi yhtäkkiä hävinnyt.

Ärsyttää ajatella, miten epärehellistä porukkaa ympärillä on. Multa ei ole ikinä varastettu tähän tyyliin mitään, (vaikka oon matkaillut köyhissä maissa ja asunut Lontoossa & Pariisissa) - mikä on sinäänsä ihme, kun aina kuulee kavereiden tarinoita kuinka kännykkä tai milloin mikäkin on lähtenyt vaikka baarissa kävelemään. Paljon ikäviä juttuja tapahtuu kokoajan kaikkialla, onnekseni tästä ei nyt koitunut korttien uusimis -sählinkiä lukuunottamatta enempää harmia.

Olin myös jotenkin todella surullinen, kun varas oli nimenomaan tummaihoinen nainen. Mä olen aina kovasti puhunut rasismia vastaan, hymyilen aina kaikille mua nyrpeästi katsoville tummille ja oon aina ollut sitä mieltä, ettei ihonvärin perusteella toista saa tuomita. Mutta hemmetti, tekee ihan surulliseksi, kun tämmöiset varkaus-kokemukset vaan korostaa kaikenmaailman stereotypioita, joihin itse en halua uskoa. Kun ainoassa itseeni kohdistuvassa tän tyyppisessä varkaus-kokemuksessa varas on tummaihoinen nainen, niin on helppo nähdä mistä kaikki epäreilut yleistykset saa alkunsa. On se ihonvärin mukaan yleistäminen sitten kuinka epäreilua, niin alkunsa ne jostain saa :(

Nojoo. Vähän ikävä startti viikonlopulle, mutta tällaista tää elämä joskus on. Aion kaikesta huolimatta pitää kivan viikonlopun ja juuri ennen lompakon katoamista, ehdin kuitenkin ostaa vaikka mitä alennuksessa olevia herkkuja, lohta ja jättikatkarapuja! :)

3 kommenttia:

  1. Kauheeta! :( Toivottavasti kaikki menee on suurinpiirtein hyvin ja se nainen sais hävetä ku tollasta tekee!

    VastaaPoista
  2. juu, harmi juttu tosiaan, toivottavasti varkaalle tulee edes vähän paha mieli!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...