lauantai 1. joulukuuta 2012

Marraskuun menot ja kulutuspohdintaa

Tässä tulis taas listausta viime kuun kuluista. Shoppailulakkolaisen kulutuspäiväkirjasta on siis kyse, jos ei joku ole kärryillä - lakko alkoi kaksi kuukautta sitten, ja kulutustani oon tässä yrittänyt kartoittaa ja järkevyyttää listaamalla kaiken ylös. Ja muistutetaan vielä, että kyseessä ei ole mikään absoluuttinen säästökuuri, koska kuten listassa näkyy, aika moneen hemmottelujuttuunkin on uponnut rahaa...


Kuva: Yahoo Finance

Eli marraskuun kulut (valuuttana punta):

Ruoka: 42,65
Ulkona syöminen: 41,40
Kahvittelu: 16,60
Netti: 4,50
Junat Brightoniin x2: 16,60
Posti: 2,30
Juhliminen: 20,90
Bussit & metrot: 5,50
Lomareissun varauksia: 58,00
Varkaus: 5,00
Joululahjat: 20,00
Opiskelu-jutut: 19,25
Sähkö: 10,00
Muut: 1,50

yht. 268,20 puntaa (£8,94/päivä)
+ 422 puntaa vuokraa = £690 (£23/päivä)

En ole muuten ladannut puhelimeeni saldoa varmaan kahteen kuukauteen, siksi niistä kuluista ei ole mitään mainintaa. Kaverit jo tietää, että mulle pitää soittaa eikä tekstata :D Unohdan aina ladata rahaa puhelimeen, enkä tänä vuonna halua liittymää (en tästä englantilaisten liittymäjärjestelystä tykkää).

Listaa katsellessa huomaa, että paljon tuli syötyä ulkona (lähinnä sillon kun oltiin tyttöjen kanssa Brightonissa). Ihania ruokapaikkoja tosin tulikin testattua :p Ruokaostoksiin ei sitten paljoa rahaa mennytkään, kun oltiin viimekuussa tehty porukoiden kanssa sellanen jätti-kauppareissu. Muutenkin elin melko säästeliäästi, vaikka tietysti kahviloissa ja pubeissa tuli taas istuskeltua... Lisäksi loppusummaan vaikuttaa tulevaa matkaa varten tehdyt varaukset (laiva Barilta Albaniaan, hotellivarauksia) sekä ne multa varastetut saamarin 5 puntaa :D Kokonaisuudessaan oon kuitenkin kuun saldoon oikein tyytyväinen!

Miltäs shoppailulakko on sitten tuntunut? No tottapuhuen en luule, että shoppailtua olis tullut hirveästi vaikken olisikaan lakossa. On meinaan ollut niin kurjat säät, ja mä oon vähän sellainen, että kaupoille ei tee mieli lähteä jos sataa. Ja oon ollut koulun kanssa niin kiireinen. Mutta näistä seikoista huolimatta on silti musta aika upeeta, että oon nyt ollut täydet kaksi kuukautta ostoslakossa ilman retkahduksia. Tämä on varmasti ensimmäinen ajanjakso sitten ekaluokan, kun en ole shoppaillut mitään itselleni pariin kuukauteen. On huomannut, että sitä pärjää enemmän kuin loistavasti ilman jatkuvaa kuluttamista. Ei kokoajan tarvitse olla ostamassa.

Toisaalta, ei turhan tiukka shoppauslakko vältsisti paraskaan juttukaan ole, sillä tässä, niin kuin oikeastaan kaikessa muussakin uskon, että kohtuus on se paras annostus (ajatusmaailmani ei tosin yllä tupakan polttoon – se ei ole coolia kohtuudellakaan). Ei ylimenevää törsäystä, muttei myöskään täysin absoluuttilinjalla kituuttelua. Oli kyse sitten shoppailusta tai herkuttelusta, uskon, että kultaisella keskitiellä kun mennään, niin homma toimii parhaiten. Jokainen tietty sillä omalla kultaisella keskitiellä – jos on suuremmat tulot, niin saahan sitä silloin kuluttaakin. Jos taas on pienirahainen opiskelija, niin totta kai sillon pitää budjetoida niin, että vuokraan ja kaikkeen tärkeeseen jää rahaa. Silti ei tarvitse tai kannata totaalikieltäytyä kaikesta ylimääräisestä kulutuksesta, se ei ole terveellistä kellekään :)

Mutta kuten sanottu, oon ollut kuluneena parina kuukautena niin kiireinen, ettei aikaa shoppailuun olisi edes ollut, eli omalla kohdallani täysin shoppailemattomat pari kuukautta ei oo kulunut yhtään hassummin :) Joulukuu lienee poikkeus shoppailemattomuuteen tuon lomareissun aikana, sillä reissun päällä aion suoda itselleni mahdollisuuden shopata jos sellanen fiilis/tilaisuus iskee, muistaen kuitenkin, että meidän kaikki parin viikon matkatavarat pitää mahtua käsimatkatavaroihin menevään rinkkaan :D

Tällaisia kulutusajatuksia marraskuulta. Mites siellä, uskaltaako joku kertoa paljon oman kuukauden menot on? Kaikenlaiset kuluttamiseen & rahankäyttöön liittyvät pohdinnat on tervetulleita kommenttiboksiin!

Ainiin ja kivaa alkanutta joulukuuta! Me lähdetään tänään Hyde Parkin Winter Wonderlandiin joulufiilistä hakemaan & kaverin synttäreitä juhlimaan, siitä lisää myöhemmin :)

3 kommenttia:

  1. Mun loppukuun ostosmerkinnät meinasivat vähän unohtua, mutta mulla taisi mennä suunnilleen 200 euroa, vaikka mulla tuli ärsyttäviä pakko-ostoksia kuten mustat farkut, kun kaikki housut päättivät hajota samalla viikolla. Eli oon ihan tyytyväinen!
    Oon samaa mieltä, että joskus on ihanaa istua kahvilla ja ostaa jotain hemmottelua itselleen, mutta ihan hyvin tää säästäminen kuitenkin toimii. Mua ainakin auttaa se, että ostokset pitää merkitä ylös. Onnistun sillä jo sensuroimaan turhimpia ostoksia pois. Me pystytään tähän!

    VastaaPoista
  2. miten sulla voi mennä busseihin vaan vitonen kuukaudes?

    VastaaPoista
  3. Sanna: 200 euroa on kyllä aika suoritus mun mielestä, vielä jos farkutkin sillä sai, saa siis olla tyytyväinen! Shoppailusta luopuminen on ollut mulle tietty aika kova paikka, mutta täytyy myöntää, täällä mun kotinurkilla on niin paljon kaikkia symppiksiä pubeja ja kahviloita, että niistä on vielä hankalampi pysyä pois :D onneksi ei täysin tarviikkaan, kunhan vaan yrittää pitää tietyn kuukausikiintiön!

    annna: En käytä enää busseja/metroja (paitsi satunnaisesti pari kertaa/kk), koska fillaroin nykyään kaikkialle:)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...