lauantai 5. tammikuuta 2013

Tirana

Albaniaan saavuttiin muutaman tunnin laiva-unien jälkeen ja pian sitä seistiinkin Durresin satamassa reput selässä ja aamupalan tarpeessa. Nostettiin automaatista 20 000 lekeä ja tiedusteltiin yhteyksiä Tiranaan. Kolme eri ihmistä sanoi että älkää ihmeessä menkö junalla, vaan bussilla. Junat oli kuulemma hitaita, kamalia ja vain köyhille, eli pitihän meidän sitten käydä ostamassa junaliput :D Aamiaisen jälkeen (vati grillattua kanaa, note to self: ollaan meatloverien maassa) hypättiin siihen hitaaseen ja kamalaan junaan joka lähti hölkkäysvauhtia puksuttamaan pääkaupunkia kohti. Hintaa kyydillä oli 70 lekeä eli 50 senttiä.

Tiranaan saavuttuamme piti hieraista pari kertaa silmiä. Siis tässäkö maan pääkaupungin rautatieasema? Edessämme oli joku ränsistynyt, keltaiseksi maalattu tönö kera tekstin stacione Tirane. Jep, perillä ollaan! Lähettiin asemalta käppäilemään keskustaa kohti ja löydettiin sopiva hotelli ihan keskustan aukion vierestä, hintaan 25 euroa.

Meidän ikkunasta näkyi Skanderbegin aukion joulukuusi :) Sitten lähdettiinkin tutkailemaan Tiranaa.

Käppäiltiin downtownia kohti ja nähtiin hylätyn näköinen pyramidimainen rakennus, jonka huipulla oli paikallisia nuoria (poikia tietysti kaikki, Albaniassa ei naisia tai tyttöjä näy juuri missään). Kiivettiin huipulle ja hengailtiin hetki poikien kanssa - osa puhui englantia sujuvasti, osa vähemmän sujuvasti.

Illaksi suunnattiin kohti Blloku -nimistä kaupunginosaa, jossa oli suurinosa kaupungin yöelämästä. Ensin käytiin drinkeillä Sky Towerissa, kaupungin korkeimman rakennuksen kattokerroksessa sijaitsevassa baarissa, josta näki kaikkialle kaupunkiin. Siis ihan kaikkialle, sillä kattokerros kirjaimellisesti pyöri superhitaan karusellin tapaan, 360 astetta noin tunnissa. Mulla ei ollut kameraa mukanani, mutta näköalat olivat tosiaan hulppeat. Must-see Tiranassa!

Iltaa jatkettiin  syvemmälle Bllokun yöhön, illallistettiin mielettömässä ravintolassa naurettavan vähäisellä laskulla (pääruoat oli pari euroa), ja sitten testattiin muutamat baarit ja klubit mitä meille suositeltiin. Nimiä en enää muista, mutta ainakin Tirana Rock, Shamrock ja People's bar tuli koettua. Bllokun yöelämä oli mielestäni loistava: paljon erityyppisiä baareja, jotka oli kaikki lyhyehkön lävelymatkan päässä toisistaan eli baarin vaihtaminen sujui kätevästi fiiliksen mukaan. Ainut juttu mistä en tykännyt oli paikkojen savuisuus - Albaniassa saa edelleenkin polttaa sisätiloissa ja parista baarista meidän piti lähteä samantien ulos, kun sisällä oli niin savuista.

Seuraavana päivänä otettiin kondoolihissi ylös Tiranan viereiselle Mt. Dajtille.

Dajtilla oli vähän luntakin! :) Päätettiin jäädä vuorella sijaitsevaan ravintolaan illastamaan, koska mielettömästä sijainnista ja menusta huolimatta paikka oli edullisempi kuin Hesburger - ja saatiin aitiopaikat auringonlaskun katseluun. Niin kaunista, suosittelen ehdottomasti Dajtia auringonlaskun aikaan!

Viimeinen kuva on otettu lasin läpi, eikä se anna oikeutta sille, miten kaunis näky Tiranan valojen syttyminen oli. Illallisen jälkeen oltiin niin täysiä että jäätiin vielä pönöttämään viinilasiemme kanssa tyhjään ravintolaan, ja kun sitten aikanamme palattiin hissille, se oli jo suljettu :D Meinasi siinä pieni paniikki iskeä, mutta onneksi Dajtin ystävällinen henkilökunta laittoi hissin vielä toimintaan meitä varten ja saatiin privaattiajelu takaisin alas, heh.

Niinkun jo aikaisemmin postailinkin, tykkäsin Tiranasta ihan mielettömän paljon - niin ihmisistä, ravintoloista, yöelämästä kuin itse kaupungistakin. Meidän hotelli Star Hotel oli loistovalinta sekin hyvän sijaintinsa ja avuliaan henkilökuntansa ansiosta - respapoika antoi mm. meille viimeisenä aamuna kyydin bussipysäkille, kun tiedusteltiin reittiohjetta. Ai niin ja Tiranassa kannattaa ehdottomasti kokeilla kiskoissa myytävää jäätelöä, huippuhyvää!