sunnuntai 17. helmikuuta 2013

työnhaun vaikeudesta

Mulla ei oo viimeaikoina oikein ollut mitään kiinnostavaa kirjoitettavaa. Oon paininut nimittäin niinkin arkisen ja ikävän asian, kuin työnhaun parissa.

Tässä kesä kovasti lähenee ja tänä vuonna aion jäädä Lontooseen, koska meillä vuokrasopimus jatkuu seuraavaan vuoteen. En siis voi lähteä villinä ja vapaana huitelemaan mihinkään vaan vuokraa pitää maksaa kesäkuukausinakin, eli tänne jään. Se tarkoittaa sitä, että tarkoitus olis tehdä kesä duunia! Kuulitteko! Ei esim. viiteen eri maahan matkaamista, vaan kesä töissä! No jo nyt on.

Työnhaku on kyllä ihan kamalaa puuhaa. Mä oon vähän sellainen, että kokeilisin oikeastaan vaikka mitä duunia ilman ongelmia, ja uskon, että sopisin hyvin hyvin monenlaiseen työpaikkaan ja tehtävään. Mutta töiden etsiminen, se on kyllä ihan kamalinta. Iisimpää on varmasti löytää ravintola/baari/hostess duunia, mutta haluaisin ensisijaisesti kauppaan töihin jotta se tukisi samalla vähän opintoja. Mutta mulla kun tota työkokemusta ei kuitenkaan ihan listoittain ole, eikä kaupanalalla käytännössä ollenkaan, on astetta vaikeampi saada työnantajat vakuuttumaan että meikäläinen sopisi kauppaan töihin.

Toistaiseksi oon hakenut nyt osa-aikasiin pesteihin, jotka alkaisi milloin vain. En tiedä, harrastetaanko täällä Englannissa sellaista "kesätöihin hakemista", kun tuntuu, että kaikissa ilmoituksissa halutaan joku töihin nyt heti. Oon selannut läpi niin monia vaihtoehtoja, että ihan turhauttaa.. Sopivia vapaita paikkoja ei netistä tahdo löytyä - manageri -tason paikkoja löytyy vaikka millä mitalla, mutta näitä peruspulliaisten duuneja ei ole niinkään paljoa listattu. Silti muistan viime keväänä, että monessa kaupassa sanottiin, että nimenomaan netissä pitää hakea. Hakemuksia pitäisi sitten lähettää tyyliin sata, että saa joitain haastattelujakin. Ja kun ei niitä ihan sarjatulella voi lähettää, yhden hakemuksen lähettämiseen saattaa helposti mennä tuntikin. Monesti niissä pitää kuitenkin erikseen manuaalisesti täyttää työkokemus, kielet, kaikenmaailman yhteystiedot ja vastaukset, vaikka ne on jo CV:ssä nätisti lueteltu.

Suoraansanottuna suurin osa sivuista, joilla oon hakemuksia täytellyt, on ollut tosi huonosti suunniteltuja. Tuntuu, että nää kaavakkeet on tehty mahdollisimman hitaiksi ja monimutkaisiksi tarkoituksella, että vain harvat ja valitut jaksavat käydä taistelun loppuun hakemuksen kanssa. Äsken juuri tappelin yhden lomakkeen kanssa kun yritin lisätä siihen osaamiani kieliä, ja lomake herjasi joka kerta, että enhän mä voi osata puhua ranskaa jos mulla ei ole tutkintoa ranskalaisesta yliopistosta??? Jooo....

Sitten on vielä yksi ongelma. Täällä Englannissa tykätään kauheasti sellaisista kivoista palkattomista työharjoitteluista, internshipeistä. Niin moni nuori kamppailee kunnon työnsaannin kanssa, ja siksi moni onkin epätoivoinen erilaisiin internshippeihin, joista saa sitä kultaista kokemusta ja cv-buildia. Mutta kellä on oikeasti varaa olla 4 kuukautta täyspäiväisessä duunissa ilman palkkaa?? Voisin tietty kuvitella tekeväni vaikka 10h/viikossa työharjoittelua oikean palkallisen työn ohella, mutta mun mielestä on ihan järkyttävää, että palkatonta työtä tarjotaan kokopäiväisenäkin.´Siis onhan se mukavaa yhtiölle, kun voi palkan maksamisen sijasta ottaa töihin jonkun apulaisen täysin ilmaiseksi, ja silti hakemuksia pestin tippuu sadoittain...

Nojoo, työnhaku siis jatkuu - tai no, hyvä kun on päässyt edes alkuun. Kävin tänään jättämässä  CV:ni yhteen kauppaan, ja tarkoitus olisi jatkaa sitä huomenna. Netissä oon viettänyt monen monta tuntia työhakemuksia täytellen, ja oon saanut vasta kuusi hakemusta lähtemään. Hirmuisen aikaa vievää puuhaa.  Pahinta on kuitenkin se pelko, että kaikki on ihan turhaa. Pelkään, ettei kukaan edes vilkaise mun kaavakkeita. Pelkään, että hakemukseni jää kokeneempien jalkoihin eikä kukaan ota yhteyttä. There i've said it.

5 kommenttia:

  1. tsemppii työnhakuun! munki pitäis kohta alottaa, yhen osa-aikasen työn olisin nyt jo saanu mutta ne ei tykänny että oon pääsiäisenä menossa reissuun ja kesäkuun alussa käymään suomessa :-(

    VastaaPoista
  2. Toivottavasti löydät jotain! Luulis että sun opinnot ja työkokemus merkkais ees jotain. Vaikka aika kurjat markkinathan nuo taitaapi olla...

    Itse ei ole osannut oikein herätä koko työnhakuun, kun pitäisi hakea töitä Suomesta ja itse olen Walesissa. Viimevuotinen paikkakaan ei varmaan ota, kun en pääse täältä riittävän ajoissa takaisin. Enkä pääse haastatteluihin, kun olen väärässä maassa. Varmaan joku päivän-varoitusajalla-puhelinmyyjäksi on sitten lopullinen suunnitelma...

    VastaaPoista
  3. Kiitos tsempistä:) En mäkään ihan heti aio lannistua, vaikka nyt alkuun ainakin tuntuu just siltä, että loppujenlopuksi etsin viimetingassa sitten jotain flaijeriduuneja :D Onneksi tässä nyt kuitenkin on vielä pari kuukautta aikaa, vaikka toki kyseessä sellanen juttu ettei haluaisi oman mielenterveyden takia jättää ihan viimeisen punnan kolikon varaan..

    VastaaPoista
  4. Inditexille - eli Zaraan yäämäs - pääset ainakin ihan 100% varmasti, erotut jo sillä että puhut sujuvaa englantia... Se recruitment centteri on Regent's Streetillä eli sinne vaan täyttelee lappuja ja ryhmähaastikseen, paikka irtoo melko varmasti voin sanoa!

    VastaaPoista
  5. ooi näinkö on? Jostain syystä mulla ei oo ihan noin varma olo tästä :p Inditexin jonkun rekrytointilomakkeen täytin jo netissä, mutta siitä tuli just sellanen fiilis että se jää jonnekkin lomakebittiavaruuteen eikä varmasti tulla ottamaan yhteyttä. Pitäisi varmaan käydä tuolla Regent streetillä! Kiitti paljon vinkistä! :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...