perjantai 7. maaliskuuta 2014

Thinking sustainable

Viime viikolla mulle saapui postissa supermieluinen yllätys! Muistatte varmaan kun tammikuussa kirjoitin postauksen Elvis&Kressestä? No, tsempatakseen mun kouluponnisteluja Ryan päätti yllättää mut tilaamalla mulle himoitsemani Elvis&Kressen wash bagin, jonka lähetti kiikutti ovelle muutama päivä sitten 8)


Olen tähän niin rakastunut, että ihan hämmentää tämmöinen materiaonni (kamala sana tuo "materiaonni", toivottavasti en koe tarvetta käyttää sitä enää)! Laukku on siis täysin kierrätetyistä materiaaleista valmistettu: ulkoa pari vuosikymmentä palvellutta, sittemmin kaatopaikalle päätynyttä paloletkua, sisältä laskuvarjoissa käytettyä silkkiä! Niin ja puolet Elvis&Kressen voitoista menee suoraan hyväntekeväisyyteen. Kaikki tämä yhdistettynä upeaan ja kestävään designiin, hipoo jo täydellisyyttä.

Uuden wash bagin innoittamana oon alkanut pohtimaan omaa kulutuskäyttäytymistä vähän taas uudelta kantilta - mähän en tosissaan elä tai kuluta kovin vihreästi tällä hetkellä. Olen toki ajokortiton ja pyöräilen, mutta toisaalta myös lennän lentokoneella useita kertoja vuodessa. En shoppaile enää hirveästi, mutta se pieni, mitä ostan, on yleensä ikävä kyllä halpatyövoimalla tuotettua. En sen kummemmin suosi luomua enkä lajittele jätteitäni viiteen eri keräysastiaan. Tämmösissä jutuissa on kyllä tarkoitus ryhdistäytyä jossain vaiheessa, mutta tän hetken tiukka opiskelijabudjetti ja aikataulu toimii vähän rajoittavina tekijöinä...

Ehkä kuitenkin tämä kestävää kehitystä tukeva wash bag voisi olla alkusysäys vähän erilaiseen ajattelutapaan: Se on niin yksinkertaisen kaunista designia, ja kaunis myös tarinaltaan, sekä kestävistä materiaaleista valmistettua laatutyötä, että toivon sen säilyvän "ikuisesti". Toivon, että vielä vuosien (vuosikymmenten?) jälkeen, mulla on mun Elvis&Kressen kylppärikassi käytössä. Ja toivon, etten siinä välissä ole ostanut yhtäkään uutta kylppärikassia, siis samaan tarkoitukseen tulevaa, samassa kokoluokassa painivaa jne.

Tarkoitus olisi siis jatkossakin ostaa vähemmän, harkita enemmän. Mutta nyt vähän eri kantilta kuin aiemmin, eli miettiä nimenomaan tavaran tarpeellisuutta, kestävyyttä ja ekologisuutta. Toisaalta se opiskelijabudjetti on edelleen aika rajoittava tekijä ja lisäksi mulla polttelee taskun pohjalla lahjakortti Zaraan... eli mitään suuria muutoksia tuskin tulee heti tapahtumaan, mutta hei, hiljaa hyvä tulee. Pikku hiljaa.

Jos joku muukin innostui Elvis&Kressestä, niin joitakin merkin tuotteita löytyy suomalaisesta Mukama -nettikaupasta, ja koko valikoima luonnollisesti Elvis&Kressen omasta nettikaupasta, josta toimitetaan ymmärtääkseni kaikkialle :)

Niin ja muista saman tyyppisistä merkeistä saa vinkata!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...