perjantai 6. maaliskuuta 2015

Retro kuntokuuri

Mä olen päättänyt aloittaa liikkumisen. En mitään "lihaksikkaaksi kahdessa kuukaudessa" tyyppistä rääkki-bootcamppia, vaan ihan old-school kuntoilun, sellaisen, jota ihmiset harrasti ennen tätä lihasten kokoon ja ulkonäköön keskittyvää fitnesmaniaa. Tavoitteena mulla on simppelisti liikkua lähes joka päivä jollain muotoa niin, että saisin virkistystä pitkälti koneella viettämiini työpäiviin, ja että kunto lähtisi hiljalleen vähän nousemaan. Jos vielä selluliittia lähtisi reisistä niin se olisi ihan jees, ja kaikenlainen kiinteytyminenkin on tietty plussaa, mutta muuten tää on ihan mielen ja kehon juttu, ei ulkonäköasia. Myönnän etten halua, että mun jo muutenkin vähissä olevat naiselliset piirteet lähtee kävelemään.
 
 
Taustoja tilanteelle vähän: Olen ollut koko ikäni hoikka ja luonnostani liikkuvainen, mutta aika perusheikossa kunnossa. Lähinnä hyötyliikun eli pyöräilen ja kävelen, muuten en juuri ollenkaan. Syön hyvin, suht paljon ja aikalailla lautasmallin mukaan. Lihaksia ei juurikaan löydy, ja olen normaalipainon alakantissa - olen siis se nykyajan kauhukuva, rumasti sanottuna laihaläski. Hyi että mä vihaan tota sanaa. Lihaksettomuudessa ei kuulkaa ole mitään vikaa, eikä kaikkien todellakaan tarvitse tavoitella urheilullista kroppaa.
 
Itse mä olen aika mukavuudenhaluinen liikkuja siinä mielessä, että fyysinen rääkkäys ei ole mieleeni. Tykkään kyllä olla liikkeellä, mutta sellainen verenmaku suussa -tyyppinen omien rajojen koettelu urheilussa ei ole mun juttu, ellei siihen liity joku selkeä hetkellinen tavoite, vaikka vuoren huipulle kiipeäminen tai jotain. Arkeen haluaisin siis jotain vähän rauhallisempaa, rentoa ja mielekästä urheilua, josta saisi hyvän ruoan lisäksi energiaa elämiseen.
 

Viime viikolla kävin kolmella pienellä lenkillä, parina päivänä pyöräilin hyötyliikuntana ja viikonloppuna tuli reivattua monta tuntia Vauxhallissa (kyllä, sekin lasketaan). Tällä viikolla olen ehtinyt kahdelle lyhyelle lenkille, ja lisäksi testasin meidän kodin läheltä löytyvää ulkoilma-"kuntosalilla", jolla aion alkaa käymään parina päivänä viikossa. En ole koskaan innostunut kuntosaleilla käymisestä, koska a) jäsenyydet on yleensä niin kalliita ja b) haluan liikkua mieluummin ulkona, enkä ole hirveästi elätellyt toiveita ilmaisista ulkoilmagymeistäkään... Viime viikkoisella lenkillä piti siis hieraista silmiä pariin kertaan, kun näin värikkään Adidaksen sponsoroiman kuntolaiterykelmän Wennington Greenissä, joka on yksi monesta puistosta meidän talon kyljessä, Victoria Parkin eteläisellä puolella. Nyt tietyt lihakset jumittaa aivan tajuttomasti :D Näiden lisäksi haluaisin kokeilla vielä joogaa, kunhan vaan saisin aikaiseksi!

 
Tiedän kyllä, että näin fitness-buumin keskellä tämä mun pieni kuntoilun aloittaminen vaikuttaa ihan esikoululaisen puuhilta, mutta se on ihan okei. Mua ei kiinnosta kehonrakennus tai näkyvät lihakset, enkä halua ottaa urheilusta stressiä tai tehdä siitä hullun tavoitteellista. Halua vain aktivoitua vähän, virkistyä ja päästä toivottavasti pikkuhiljaa kohti vähän parempaa kuntoa. Mua ei siis tulla näkemään proteiinipirtelö kädessä belfieitä peilin kautta ottamassa, suuria painoja nostelemassa tai kaloreita laskemassa. Olen nimittäin viimekuussa ruokavaliolleni antaman "faceliftin" ansiosta nyt tosi tyytyväinen syömisiini, ja koen että oon löytänyt sen suhteen hyvän balanssin. Juustoista tai satunnaisesta herkuttelusta en luovu, mutta yleisesti syön vihannespainotteisesti, itsetehtyä ruokaa. Lisäksi hedelmät ja marjat on smoothieiden ja lassien muodossa tulleet jäädäkseen!
 

Miltä kuulostaa mun suunnitelmat, onks siellä muita old school liikkujia? Heittäkää hei vertaistukea kommenttiboksiin - mä lähden tekemään aamiaista ja pakkailemaan. Meen yöksi Sussexin maaseudulle pikkukylään, ja ajattelin uuden "kuntokuurin" kannustamana kävellä London Bridgen juna-asemalle. Matkaa on 5 kilometriä ja keli näyttäis olevan ihan kiva, joten ehkä lyön kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja nappailen myös kuvia reippaillessani :)

4 kommenttia:

  1. Oldschoolretroliikunta kuulostaa mahtavalta! Itsekin pyrin siihen, että liikunta ja syöminen on kivaa. En tuomitse tosin niitäkään, jotka tekevät siitä enemmän tosissaan. Kyllähän mäkin joissain asioissa olen vähän natsimpi (kierrätys!).
    Mä itse tätä nykyä lenkkeilen, joogaan ja käyn salilla. Aalto sponssaa opiskelijoidensa urheilua siten, että vuoden salikortti, jolla pääsee myös kaikkiin ryhmäliikuntoihin (mm joogaan) ja kaikkien kampuksien saleille, maksaa 100 €/vuosi. Sen verran mä pystyn helposti investoimaan salilla käyntiin. Kaiken lisäksi lähin sali on 5 min kävelymatkan päässä, eli on kätevä. Ja kunhan vähän kuivemmat kelit alkavat tai saan hankittua lokari ja huollettua pyörän, niin ajattelin aloittaa hyötypolkemisen :)

    /roosa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei toi jasenyys on just hyva kun siihen kuuluu ryhmaliikunnatkin! Kelpais mullekin :) Taal on tarjolla sellasii 5puntaa/kerta aloittelukursseja joogaan, sellanen olis iisi aloitus kai mulle eika sit tarvii maksaa konttasummaa alkuun, jos ei se sit ookaan oma juttu! Ja onneks on sit noi ilmaisetkin liikuntamahikset. Mulla on ton torstaisen kuntolaite-kokeilun jalkeen koko ylakroppa ihan jumissa, vaikka myos venyttelin. Oon haastatellu muita kuntoilijoita ja taa kuulemma menee parissa viikossa ohi sillei, ettei satu enaa, jos vaan koittaa jatkaa. Mut joo, nama on naa liikunnan aloittamisen vaistamattomat haasteet tammoselle lahes taysin lihaksettomalle :p

      ps. Mun pitais ehka hankkii sellanen ala-asteelta tuttu liikuntaseikkailupassi motivaatioks?

      Poista
  2. Täällä toinen rento kuntoilija! Oon nyt tämän alkuvuoden aikana vihdoin ja viimein ymmärtänyt miten ihanaa liikkuminen oikeasti on ja miten hyvälle tuulelle siitä tulee. Harrastin ennen karatea, mutta se ei oikein koskaan tuntunut liikunnalta kun pidin siitä niin paljon, mutta Britteihin muuttaessa jouduin lopettamaan. Meillä saa koululla käydä ilmaiseksi salilla, eli siellä tulee käytyä. Oon myös ihan rakastunut zumbaan ja sitäkin voi harrastaa kahdesti viikossa ilmaiseksi. Suosittelen kokeilemaan kaikkea pepun sheikkaamista liikuntamuotona, koska se on niin hauskaa että ihan vahingossa kuluttuu tunnin hikoillen! Tsemppiä kevääseen, ja pakko sanoa että toi liikuntaseikkailupassi kuulostaa hyvältä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä ja kommentista! Tällä hetkellä sheikkailen pebaani vain bilettäessä, mutta tuota zumbaakin voisi kokeilla. Olen kuullutkin että se on hauskaa, mutta toisaalta oon pelännyt sitä etten huonokuntoisena pysy tahdissa muiden mukana! Katoinkin just että YouTubesta löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia zumba-koreografioita, joten saattaa olla että se menee kokeiluun turvallisesti kotoa käsin. Silloin en tosin pääse eroon tästä tietokoneen ruudusta, mikä on yhtenä tarkoituksena :p Kiitti vinkistä!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...