tiistai 30. kesäkuuta 2015

Fiiliksiä töistä ja niiden lopettamisesta

Oon viime aikoina miettinyt aika paljon taas sitä, että mitähän mun tällä mun elämällä oikein pitäisi tehdä, siis duuni/uramielessä erityisesti. Lisäksi on tullut jonkin verran pohdiskeltua sitä, että miltä tämä mun mahdollisesti jopa parin vuoden tauko työelämästä tulee näyttämään muille. Tässä siis taas vähän diipimpää ajatustenvirtaa - kuvat on My Green Bagin kanssa keväällä tekemästäni photoshootista!
 
 
Kulunut vuosi työelämässä on saanut ajattelemaan kaikenlaista. Oon alkanut huomaamaan selkeämmin omia heikkouksia ja vahvuuksia, ja pikkuhiljaa keräämään ajatusta yhteen siitä, että millaista työtä mä eniten oikeastaan haluaisin tehdä. Sellaista, jossa ultimaalisesti yhdistyisi omat kyvyt, intohimo ja mielekkyys. Olen aina tähdännyt, ja tähtään ehdottomasti edelleen eniten siihen, että nautin työstäni. Se on niin iso osa elämää.
  
Yksi asia, minkä oon erityisesti viimeviikkoina pannut merkille, on työilmapiirin vaikutus: Mä ehdottomasti nautin sekä saan energiaa ja hyvää oloa mukavasta työympäristöstä. Tykkään siitä, että saan rauhaisasti tehdä töitä kotoa käsin freelancerina, mutta myös siitä, että ympärillä on elämää, kuten kakkos-työpaikassani yrityshautumolla oli. Huomasin paikan respassa työskennellessä, että puolet päivästä meni usein hymyillessä, kun tuli koko ajan moikkailtua ja vaihdeltua kuulumisia tuttujen tyyppien kanssa. Avustin paikassa paria kymmentä erilaista start-uppia, ja jotenkin mulla oli aina töissä niin hyvä olla ja tuntui, että musta tykätään. Oli rento meininki, vapaa pukukoodi ja mukavat pomot, eikä homma koskaan ollut vakavaa tai tylsää. Mun viimeinen vuoro oli viime torstaina, ja lähtiessä oli haikea mutta onnellinen olo. Miten mahtava tsägä mulla kävi, kun sain niin kivan työn päähommani Elvis & Kressen ohelle! Mielettömiä työpaikkoja, kumpikin.
 
Kulunut vuosi työelämässä/freelancerina on myös opettanut omasta työkyvystä ja mieltymyksistä paljon. Huomaan mm. haluavani kirjoittaa, kuvata, dokumentoida yhä enemmän; nautin kaikenlaisen sisällön tuottamisesta. Lisäksi haluan jakaa omia kokemuksia - siksihän yhä kirjoitan blogia. Tuun onnelliseksi jos pystyn inspiroimaan muita kokeilemaan jotain mistä itse nautin.
 
 
Hyvin paljon on vieläkin auki, ja saa ollakin. Tuleeko musta työnarkkari-uranainen, vai olisinko onnellisempi jos ottaisinkin rennommin? Löydänkö ikinä sellaista juttua joka voisi työllistää ja haastaa mua loppuelämäni? Olisiko musta yrittäjäksi? Milloin pitää alkaa stressata siitä, ettei eläkesäästöjä ole vielä aloitettu? Varmaa on tällä hetkellä vain se, että kun aikanaan töihin palaan, haluan työn joka tuntuu hyvältä. Se voi olla samantapainen kuin aiempani, koska näistä niin paljon tykkäsin, tai jotain ihan muuta. Uskon, että mulla tulee olemaan elämäni aikana hyvin erilaisia työpaikkoja. Ultimaalisesti haluan tietysti edelleen matkustaa niin paljon elämässäni kuin vain pystyn, joten olisi mahtavaa, jos edes jollain tapaa saisin sen yhdistettyä uraan.
 
Välillä pohdin jo etukäteen sitä, että miten tämä mun pieni katoamistemppu työelämästä tulee vaikuttamaan omiin työkuvioihin jatkossa. Jotenkin tuntuu, että kun kertoo jättävänsä työt joksikin aikaa, koetaan se usein jonkinlaisena vastuuntunnottomuutena, oli vaihtokauppana mikä hyvänsä. Mä kuitenkin toivon, että mun tekemiseni kuvastaisi aina tahdonlujuutta, päämäärien tavoittelua sekä uskoa omaan juttuun, teki ne cv:seen palkkatyön kohdalle vaon tai ei :) Just nyt on hyvä ottaa pieni paussi ja tehdä jotain erilaista.
 
Psst! Aiheeseen liittyen, luin jokin aika sitten mielestäni todella hyvän kirjoituksen otsikolla Finding your place in the Purpose Economy. Siinä puhutaan mm. siitä, kuinka oman työn tarkoituksellisuus on tärkeää, ja miten sitä omaa juttua voi lähteä etsimään. Lämmin suositus kirjoitukselle, vaikka onkin aika pitkä! Jutussa käytetty simppeli Venn-diagrammi summaa homman aika hyvin: Mitä rakastat? Missä olet hyvä? Mistä voit saada palkkaa? Mitä maailma tarvitsee? Siinä on paljon ajateltavaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...